El Balandrau és una muntanya de 2.585 metres situada a cavall entre les valls del Freser, Coma de Vaca, i l’alta vall del Ter, entre els municipis de Queralbs i Vilallonga de Ter al Ripollès. Al cim hi ha un vèrtex geodèsic. Es tracta d’un cim de formes arrodonides i que no presenta cap mena de dificultat. Justament són aquestes formes suaus i el poc desnivell que cal pujar fa que sigui un fàcil de pujar, sense cap mena de problema i molt apte per fer amb raquetes i/o esquís de muntanya. Així i tot, el seu vessant oest presenta un important desnivell des de la Central de Daió i on no és senzill trobar el camí de pujada.
L’itinerari que proposem surt del poble de Tregurà i segueix una pista de terra en bastant bon estat i apte per gairebé tots els cotxes.
Aquesta pista en permet pujar fins al Collet de la Gralla on podrem deixar els cotxes.
Un cop deixem els cotxes seguirem una pista a la nostra dreta en força mal estat i tancada per una tanca. Quasi tot el camí de pujada seguirem aquesta pista o els seus rastres tot passant per sota del dit Castell dels Moros que, en realitat no són les restes de cap castell sinó un aflorament de roques volcàniques. Continuarem endavant per amplis plans fins a la collada de la Fontlletera on trobarem una petita font. A partir d’aquesta collada el camí es redreça força fins a arribar al coll dels Tres Pics. Una collada oberta al bell mig de la Serra del Catllar, a la dreta veurem els Tres Pics i a la nostra esquerra veurem el camí que de mica en mica ens acosta al cim del Balandrau de 2.587 metres. Al mateix coll veurem unes antenes que corresponen al refugi de Coma de Vaca que veurem al fons de la Coma de Vaca. Des del cim estant les vistes són magnífiques amb les muntanyes de Núria, Ull de Ter, Cerdanya, Taga, etc. En dies molt clars albirarem les Maladetes, La Pica i fins i tot el mar.
La baixada la farem, en principi pel mateix camí.
La zona del Balandrau va fer-se tristament famosa el 30 i 31 de desembre de l’any 2000 quan un sobtat canvi de temps va convertir un dia molt tranquil de muntanya en un infern de fred, vent i neu amb el resultat de nou persones mortes i sols un supervivent. Sigui a la pujada o la baixada tindré temps de comentar aquells desgraciats fets.
Aquest cim està inclòs en el llistat dels 100 cims de la FEEC.
Donada l’època en què hi anirem encara hi podrem trobar neu, però, en tot cas això ja ho
avisarem uns dies abans.
Data: Diumenge 14 d’abril del 2024 Tot el dia.
Itinerari: Collet de la Gralla – Collada del Moro – Collada de Font Lletera – Coll delsTres Pics – Cim del Balandrau.
Recorregut: Uns 11 kms.
Desnivell: + / – 650 metres.
Durada: Unes 5 h llargues entre pujar i baixar. Places: Màxim 12
Dinar diumenge: de carmanyola.
Trobada: a dos quarts de set a Fabra i Puig
Accés: Des de Barcelona seguirem la C-17 en direcció a Vic i Ripoll. Un cop arribats a Ripoll en una rotonda cal girar a la dreta tot seguint la C-26 en direcció a Sant Joan de les abadesses i Camprodon per seguir a la nostra esquerra envers Llanars i Vilallonga de Ter fins a trobar un trencall a la nostra esquerra en direcció a Tregurà de Dalt. Seguirem per una pista de terra fins al collet de la Gralla on deixarem els cotxes i començarem a caminar.
Material: Donat que podem trobar-hi neu recomanem portar material d’hivern és a dir botes de canya alta que siguin calentes i impermeables, paraneus, roba d’abric, jaqueta, paravents, dos parells de guants, gorra de llana, ulleres i crema pel sol i pals de treking.
Cartografia: Mapa de l’Alpina Vall de Camprodon – Vall de Ribes.